You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Je umenie nástrojom pre inšpiráciu spoločenských aktivít a vytváranie inštitucionálnych zmien? Ak...
Je umenie nástrojom pre inšpiráciu spoločenských aktivít a vytváranie inštitucionálnych zmien? Akú úlohu zohralo umenie v integrácii východnej Európy za posledných 20 rokov? Ako sa za posledné roky zmenili umelecké postupy zamerané na iniciovanie zmien v ekonomike, vzdelávaní a ochrane klímy?
Americký spisovateľ a futurista Alvin Toffler povedal: „Negramotní v 21. storočí nie sú tí, ktorí nevedia čítať a písať, ale tí, ktorí sa nevedia učiť, niečo odnaučiť a učiť sa nanovo.”
Na tohtoročnej diskusii na Art & Tech Days sa naučíme o skúsenostiach umeleckých aktivít pre spoločenskú zmenu vo východnej Európe za posledných 20 rokov a pochopíme, ako využívať umenie na stimuláciu inovatívnych riešení, na inšpiráciu ľudí aby konali a na uľahčenie zmien v súčasných komunitách.
Prostredníctvom diskusie chceme zdôrazniť úlohu umenia ako nástroja spoločenskej zmeny, ktorá môže predchádzať radikalizácii a stimulovať inovatívne riešenia súčasných problémov a inšpirovať ľudí k činom.
Diskutovať prídu Dora Kenderová, riaditeľka Východnoslovenskej galérie, Ján Šimko, divadelný režisér a pedagóg na VŠMU, Oto Hudec, umelec a aktivista, a Juliana Berberich Sokolová, spisovateľka a filozofka.
Diskusia Unlearning je spolufinancovaná vládami Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska prostredníctvom vyšehradských grantov z Medzinárodného vyšehradského fondu. Poslaním fondu je presadzovať myšlienky udržateľnej regionálnej spolupráce v strednej Európe.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Pre kultúrnych a kreatívnych profesionálov, ale aj pre podnikateľov, zástupcov tretieho sektora, ...
Pre kultúrnych a kreatívnych profesionálov, ale aj pre podnikateľov, zástupcov tretieho sektora, verejnej správy a médií bude zorganizovaný exkluzívny workshop Vika Maraja, popredného kanadského neurolingvistu a experta na skupinové správanie. Diskutovať bude o tom, ako môže byť zmena facilitovaná umením a kultúrou. Účasť len s pozvánkou.
Sieť UNESCO Creative Cities Network (UCCN) bola vytvorená v roku 2004 na podporu spolupráce s mes...
Sieť UNESCO Creative Cities Network (UCCN) bola vytvorená v roku 2004 na podporu spolupráce s mestami a medzi mestami, ktoré označili kreativitu za strategický faktor trvalo udržateľného rozvoja miest. Mestá, ktoré v súčasnosti tvoria túto sieť, spolupracujú na spoločnom cieli: umiestniť kreativitu a kultúrny priemysel do centra svojich plánov rozvoja na miestnej úrovni a aktívne spolupracovať na medzinárodnej úrovni.
Zapojením sa do siete sa mestá zaväzujú zdieľať svoje najlepšie postupy a rozvíjať partnerstvá zahŕňajúce verejný a súkromný sektor, ako aj občiansku spoločnosť s cieľom:
• posilniť tvorbu, produkciu, distribúciu a šírenie kultúrnych aktivít, tovarov a služieb;
• rozvíjať centrá kreativity a inovácie a rozširovať príležitosti pre tvorcov a profesionálov v kultúrnom sektore;
• zlepšiť prístup ku kultúrnemu životu a účasť na ňom, najmä pre marginalizované alebo zraniteľné skupiny a jednotlivcov;
• plne integrovať kultúru a kreativitu do plánov trvalo udržateľného rozvoja.
Sieť kreatívnych miest je privilegovaným partnerom UNESCO nielen ako platforma na uvažovanie o úlohe kreativity ako páky pre trvalo udržateľný rozvoj, ale aj ako živná pôda pre akcie a inovácie, najmä pre implementáciu Agendy 2030 pre trvalo udržateľný rozvoj. rozvoj.
Sieť pokrýva sedem kreatívnych oblastí: remeslá a ľudové umenie, mediálne umenie, film, dizajn, gastronómia, literatúra a hudba.
Mesto Košice je súčasťou Siete od roku 2017 a Creative Industry Košice je ústredným bodom pre všetky aktivity v rámci siete. Spolupráca s inými mestami zo siete zahŕňa projekt virtuálnej rezidencie City2City, ako aj mnoho bilaterálnych projektov v rámci rôznych medzinárodných projektov.
Počas Art & Techs Days budú mať zástupcovia 22 miest členov klastra Cities of Media Arts meetup.
Podujatie je realizované v spolupráci s projektom Košice 2.0
Martin Honzik, hlavný kurátor festivalu Ars Electronica v Linzi, bude na masterclass kurze diskut...
Martin Honzik, hlavný kurátor festivalu Ars Electronica v Linzi, bude na masterclass kurze diskutovať o tom, ako môžu dáta vytvoriť umelecké dielo, formovať umelecké myslenie a pomôcť nám objaviť neviditeľné aspekty našej reality.
Martin Honzik je umelec, CCO a výkonný riaditeľ festivalu Ars Electronica, Prix a Exhibitions. Po štúdiu vizuálneho experimentálneho dizajnu na umeleckej univerzite v Linzi a získaní magisterského titulu na univerzite v Linzi a ICCM v Salzburgu sa pripojil k produkčnému tímu OK Offenes Kulturhaus v OÖ Kulturquartier v Linzi.
Registrácia je bezplatná, registrujte sa tu.
Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia
Rozi Mákó, Nano vjs, sedemminut Live AV act Budapeštianska hudobníčka Rozi Mákó a experimentátork...
Rozi Mákó, Nano vjs, sedemminut
Live AV act
Budapeštianska hudobníčka Rozi Mákó a experimentátorka elektronickej hudby v spojení s vizuálmi od Nano vjs a svetelným dizajnom od sedemminut vytvoria spoločný live audiovizuálny act v rámci Art & Tech days festivalu. V priestoroch košickej Kunsthalle vznikne jedinečný site specific projekt, ktorý prepojí real time generovaný vizuál, svetelný dizajn a vjing s elektronickým ambientom šitým na mieru. Jedinečný priestor s epickými vizuálmi poskytne priestor na imerzívny audiovizuálny zážitok, kde sa zvukové data a výstupy hudobníčky transformujú do nových svetov digitálnej utópie.
Rozi Mákó/HU
Štruktúrovaná improvizácia, experimentálna hudba a neopakovateľná večnosť prítomného okamihu. Popri štúdiu klasického a jazzového klavíra bola Rozi Mákó neustále otvorená rôznym trendom v elektronickej hudbe, ktorú neskôr študovala na sonologickom oddelení Kráľovského konzervatória v Haagu v Holandsku. Jej živé vystúpenia sú pomaly rozvíjajúcimi sa hudobnými zážitkami, ktoré sú jemne harmonické a zároveň trápne hlučné. Zvuky vyskytujúce sa v hudobnej štruktúre, ktorú vytvorila Mákó, pozývajú poslucháča na cestovanie, meditatívne ponorenie do neustálej obnovy. V posledných rokoch sa s veľkým úspechom predstavila na viacerých festivaloch so svojou audiovizuálnou performanciou NEST. Je aktívna aj v mnohých iných hudobných projektoch, či už ide o audiovizuálne tanečné predstavenie (URFORM), analógovo-industriálne techno (Committee, Tsering) alebo súčasné divadelné predstavenie (Self Drive).
Nano vjs/SK
Vizuálny media artový kolektív založený v roku 2010 Beátou Kolbašovskou a Jakubom Pišekom v Košiciach.
Špecializujú sa na video mapping, svetelné inštalácie, live vizuál, VJing, interaktívne inštalácie a multimediálne performance na Slovensku a v zahraničí. Spolupracujú s hudobníkmi, kapelami, DJmi, nezávislými divadlami, súčasnými tanečníkmi aj performermi. Tvorivou a experimentálnou umeleckou produkciou s interdisciplinárnym prístupom vytvárajú site-specific projekty, priamo šité na mieru. Ich diela, multimediálne performance a živé vizuály bolo možné v poslednom období vidieť od Ľuborča cez Tokyo, Boston, Rzeszow, Považskú Bystricu, až po Košice.
sedemminut/SK
Autor mnohých svetelných dizajnov a inštalácií, prešiel svoju púť za svetlom cez fotografiu, VJ-ing, koncertné svietenie, divadelný svetelný light design až k roxoru. Svetlu rozumie a využíva ho z hľadiska rôznych profesií. Rozumie jeho fyzikalite, účelu, ale tiež estetickej hodnote. Pre jeho práce je svetlo “kľúčovým materiálom”, ktorý dokáže formovať a ohýbať v intenciách jeho výpovede.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
V rámci hlavného podujatia Art & Tech Conference sme pozvali 7 top spíkrov, ktorí odprezentuj...
V rámci hlavného podujatia Art & Tech Conference sme pozvali 7 top spíkrov, ktorí odprezentujú svoje postrehy na tému Change vyvolanú umením, technológiami a dizajnom.
Zoznam spíkrov sľubuje viac ako len inšpiratívne debaty.
Pochopenie hybných síl zmeny a ich vzájomného pôsobenia predstavuje schopnosť predvídať postoje, zapojiť sa do súčasných a budúcich technológií a budovať udržateľnú budúcnosť.
Vitajte na Art & Tech Days 2022!
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
ZMENA PROGRAMU Z technických príčin sa plánovaná vernisáž výstavy Winds of Košice: AI data painti...
Winds of Košice. Dátová maľba je site-specific dielo, ktoré na digitálnom plátne premieňa neviditeľné vzorce vetra v Košiciach a okolí na sériu poetických dátových malieb. Použitím jednoročného súboru údajov zozbieraných z Košíc, Refik Anadol používa vlastný softvér na čítanie, analýzu a vizualizáciu rýchlosti, smeru a nárazov vetra spolu s časom a teplotou v 20-sekundových intervaloch počas celého roka.
Refik Anadol (1985, Istanbul, Turecko) je mediálny umelec, režisér a priekopník v estetike dát a umelej inteligencie. Jeho práca hľadá kreativitu v bode kontaktu ľudí a strojov. Anadol berie dáta, ktoré okolo nás prúdia, ako primárny materiál a neurónovú sieť počítačov ako spolupracovníka, ponúka nám radikálne vizualizácie našich digitalizovaných spomienok a rozširuje možnosti naratívov, architektúry a tela v pohybe. Dátové sochy umelej inteligencie, živé audio/vizuálne inscenácie a pohlcujúce inštalácie od Anadola majú mnoho podôb, pričom nás povzbudzujú, aby sme prehodnotili naše zapojenie sa do fyzického sveta, jeho časových a priestorových rozmerov a tvorivého potenciálu strojov. Viac na refikanadol.com
Cieľom projektu Košice 2.0, financovaného z prostriedkov EÚ v rámci programu UIA, je zvýšiť well-being občanov zlepšením kvality služieb poskytovaných mestom Košice. Inštalácie mediálneho umenia, ktoré predstavujú rozličné dáta popisujúce rôzne fenomény mestského prostredia, sú interpretované umeleckým spôsobom a využívané v rámci projektu ako osvetové a komunikačné kanály na zapojenie občanov do tém ako klimatická zmena, odolnosť, komunity, well-being a iné. V tomto rámci Ars Electronica predstaví mediálnu umeleckú inštaláciu Refika Anadola Winds of Košice, ktorá bude uvedená v rámci Košice 2.0 ako program festivalu Art &Tech Days a publiku bude k dispozícii vo Východoslovenskej galérii v Košiciach v období jedného roka.
Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Skúmanie toho, ako modernosť a technológie zmenili chápanie nočného času. Umelec a vedec na spolo...
Skúmanie toho, ako modernosť a technológie zmenili chápanie nočného času. Umelec a vedec na spoločnej tvorivej misii vytvárať umelecké diela, ktoré označujú spoločnosť 24 hodín denne, 7 dní v týždni, súčasný stav nepretržitého toku informácií a údajov, ktorý stiera rozdiely medzi dňom a nocou. Pochopenie vplyvu tohto javu na náš každodenný život, prírodné rytmy, systémy prostredia a historický vývoj.
Second Sun
Na obežnú dráhu bol vypustený satelit s obrovským zrkadlom, ktorého účelom je osvetľovať nočné Košice pomocou odrazu slnečných lúčov. Tým je nočná tma úplne zničená a vzniká trvalý deň.
Za ambicióznym plánom stojí miestny vedec a podnikateľ, ktorý v revolučnom projekte vidí možnosť energetickej úspory, ekologickej zodpovednost, alei i príležitosť pritiahnutia pozornosti celého sveta. Projekt vyvolal záujem miestneho starostu, ktorý vyhlásil lokálne referendum. To skončilo podporou. Tesnou. Zďaleka nie všetci súhlasili. Najhlasnejším odporcom je ekologická aktivistka, ktorá projekt kritizuje kvôli narušeniu biologických rytmov zvierat, ľudí a vzniku ďalších neblahých efektov. Spoločne so skupinou aktivistov vytvorila občiansku iniciatívu, ktorá sa snaží osvetľovaniu Košíc z vesmíru zabrániť. Objavili sa aj prípady ochorení spôsobené permanentným vystavovaním sa na slnečnom svetle. Ide tak o revolučnú inováciu šetriacu peniaze a prírodu alebo megalomanský nezmysel, ktorý prináša popri vysokých nákladoch aj negatívne dôsledky na zdravie? Spor pokračuje vo svetle tzv. druhého Slnka.
Multimediálna inštalácia / Multimedial installation
Nikola Ivanov (CZ), Pau Saiz Soler (ES)
Vernisáž / openning
Nikola Ivanov (*1990) je umelec žijúci v Prahe. Venuje sa predovšetkým fotografii, videu a grafickému designu. Vo svojej tvorbe sa zaoberá problematikou časovosti, historickej pamäte, biopolitiky a veľmi často sa inšpiruje spoločenskými vedami. V súčasnej dobe študuje v doktorandskom programe na Vysokej škole umeleckopriemyselnej.
Pau Saiz Soler je dizajnér z Barcelony. Vyštudoval Eina Escola d’Art I Disseny UAB a pracoval ako priemyselný dizajnér. Po ukončení štúdia Master of Space a komunikácie z HEAD Geneva stelesnil audiovizuálnu prax, ktorá ho priviedla k práci na filmoch a priestoroch.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
ZMENA PROGRAMU Z technických príčin sa plánovaná vernisáž výstavy Winds of Košice: AI data painti...
Vernisáž 24.11. o 19:00
Winds of Košice. Dátová maľba je site-specific dielo, ktoré na digitálnom plátne premieňa neviditeľné vzorce vetra v Košiciach a okolí na sériu poetických dátových malieb. Použitím jednoročného súboru údajov zozbieraných z Košíc, Refik Anadol používa vlastný softvér na čítanie, analýzu a vizualizáciu rýchlosti, smeru a nárazov vetra spolu s časom a teplotou v 20-sekundových intervaloch počas celého roka.
Refik Anadol (1985, Istanbul, Turecko) je mediálny umelec, režisér a priekopník v estetike dát a umelej inteligencie. Jeho práca hľadá kreativitu v bode kontaktu ľudí a strojov. Anadol berie dáta, ktoré okolo nás prúdia, ako primárny materiál a neurónovú sieť počítačov ako spolupracovníka, ponúka nám radikálne vizualizácie našich digitalizovaných spomienok a rozširuje možnosti naratívov, architektúry a tela v pohybe. Dátové sochy umelej inteligencie, živé audio/vizuálne inscenácie a pohlcujúce inštalácie od Anadola majú mnoho podôb, pričom nás povzbudzujú, aby sme prehodnotili naše zapojenie sa do fyzického sveta, jeho časových a priestorových rozmerov a tvorivého potenciálu strojov. Viac na refikanadol.com
Cieľom projektu Košice 2.0, financovaného z prostriedkov EÚ v rámci programu UIA, je zvýšiť well-being občanov zlepšením kvality služieb poskytovaných mestom Košice. Inštalácie mediálneho umenia, ktoré predstavujú rozličné dáta popisujúce rôzne fenomény mestského prostredia, sú interpretované umeleckým spôsobom a využívané v rámci projektu ako osvetové a komunikačné kanály na zapojenie občanov do tém ako klimatická zmena, odolnosť, komunity, well-being a iné. V tomto rámci Ars Electronica predstaví mediálnu umeleckú inštaláciu Refika Anadola Winds of Košice, ktorá bude uvedená v rámci Košice 2.0 ako program festivalu Art &Tech Days a publiku bude k dispozícii vo Východoslovenskej galérii v Košiciach v období jedného roka.
Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Netradičný workshop zameraný na rozvoj hudobnej kreativity pre deti v základoškolskom veku ponúka...
Netradičný workshop zameraný na rozvoj hudobnej kreativity pre deti v základoškolskom veku ponúka súčasnejšiu a pútavejšiu alternatívu k dnes zaužívaným spôsobom výučby hudobnej výchovy na školách. Namiesto pasívnej posluchovej formy a memorovania skladieb, dáva deťom možnosť tvoriť a učiť sa tak hudbe prostredníctvom jej vytvárania.
V prípade workshopu kreatívneho programovania hudby sa nástrojom stáva Sonic Pi, ktorý je voľne dostupný pod licenciou opensource. Sonic Pi vznikol na univerzite v Cambridge ako reakcia na nové pravidlá vzdelávania vo Veľkej Británii, kde je od roku 2014 povinnou súčasťou školských osnov programovanie, zručnosť, ktorú musia aspoň v základoch ovládnuť všetci žiaci. Tento proces otvoril dvere inovatívnym formám spojenej výučby programovania a hudby, pretože práve v tejto oblasti je takáto synergia prirodzená a pre deti pútavá. Umožňuje im pracovať s nástrojom, s ktorým dnes väčšina detí narába celkom prirodzene – počítačom. Pomocou SonicPi je možné v krátkom čase deti hravou formou uviesť do širokých možnosti práce so zvukom a jeho organizáciou, čo ďalej podnecuje ich vlastný prirodzený záujem.
Workshop kreatívneho programovania hudby je vhodný pre úplných začiatočníkov, ale aj pre deti, ktoré už majú s hudbou skúsenosti. Deti dokážu jednoducho v priebehu niekoľkých hodín skomponovať prvú vlastnú skladbu a naučia sa základné princípy hudobnej kompozície. Workshop v deťoch hravou formou posilňuje záujem o hudbu a rozvíja ich prirodzené vlohy.
Workshop bude prebiehať s jednou skupinou prihlásených detí. Na záver bude prezentácia prác pre rodičov a pozvaných kamarátov.
Fero Király (1979) je umelec a pedagóg. Zaoberá sa umeleckými projektmi s presahom do performance, soundartu a zvukových inštalácií, interpretáciam súčasnej hudby, vývojom vlastných audiovizuálnych nástrojov, ako aj edukačnými projektmi v oblasti hudby, multimédií a kreatívneho programovania. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastné digitálne nástroje a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami s viacdisciplinárnym zameraním. Je odborným asistentom na VŠVU a popri tom spoločne s Evou Vozárovou vedú občianske združenie ooo, ktoré je hlavnou platformou pre tieto aktivity, medzi ktorými vyniká intermediálne medzinárodné podujatie JAMA, ktoré organizujú od roku 2019.
Workshop je súčasťou projektu ooo_2022, ktorý z verejných zdrojov ako hlavný partner podporil Fond na podporu umenia.
Second Sun Na obežnú dráhu bol vypustený satelit s obrovským zrkadlom, ktorého účelom je osvetľov...
Second Sun
Na obežnú dráhu bol vypustený satelit s obrovským zrkadlom, ktorého účelom je osvetľovať nočné Košice pomocou odrazu slnečných lúčov. Tým je nočná tma úplne zničená a vzniká trvalý deň.
Za ambicióznym plánom stojí miestny vedec a podnikateľ, ktorý v revolučnom projekte vidí možnosť energetickej úspory, ekologickej zodpovednost, alei i príležitosť pritiahnutia pozornosti celého sveta. Projekt vyvolal záujem miestneho starostu, ktorý vyhlásil lokálne referendum. To skončilo podporou. Tesnou. Zďaleka nie všetci súhlasili. Najhlasnejším odporcom je ekologická aktivistka, ktorá projekt kritizuje kvôli narušeniu biologických rytmov zvierat, ľudí a vzniku ďalších neblahých efektov. Spoločne so skupinou aktivistov vytvorila občiansku iniciatívu, ktorá sa snaží osvetľovaniu Košíc z vesmíru zabrániť. Objavili sa aj prípady ochorení spôsobené permanentným vystavovaním sa na slnečnom svetle. Ide tak o revolučnú inováciu šetriacu peniaze a prírodu alebo megalomanský nezmysel, ktorý prináša popri vysokých nákladoch aj negatívne dôsledky na zdravie? Spor pokračuje vo svetle tzv. druhého Slnka.
Multimediálna inštalácia / multimedia instalation
Nikola Ivanov (CZ), Pau Saiz Soler (ES)
Nikola Ivanov (*1990) je umelec žijúci v Prahe. Venuje sa predovšetkým fotografii, videu a grafickému designu. Vo svojej tvorbe sa zaoberá problematikou časovosti, historickej pamäte, biopolitiky a veľmi často sa inšpiruje spoločenskými vedami. V súčasnej dobe študuje v doktorandskom programe na Vysokej škole umeleckopriemyselnej.
Pau Saiz Soler je dizajnér z Barcelony. Vyštudoval Eina Escola d’Art I Disseny UAB a pracoval ako priemyselný dizajnér. Po ukončení štúdia Master of Space a komunikácie z HEAD Geneva stelesnil audiovizuálnu prax, ktorá ho priviedla k práci na filmoch a priestoroch.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
ZMENA PROGRAMU Z technických príčin sa plánovaná vernisáž výstavy Winds of Košice: AI data painti...
Vernisáž 24.11. o 19:00
Winds of Košice. Dátová maľba je site-specific dielo, ktoré na digitálnom plátne premieňa neviditeľné vzorce vetra v Košiciach a okolí na sériu poetických dátových malieb. Použitím jednoročného súboru údajov zozbieraných z Košíc, Refik Anadol používa vlastný softvér na čítanie, analýzu a vizualizáciu rýchlosti, smeru a nárazov vetra spolu s časom a teplotou v 20-sekundových intervaloch počas celého roka.
Refik Anadol (1985, Istanbul, Turecko) je mediálny umelec, režisér a priekopník v estetike dát a umelej inteligencie. Jeho práca hľadá kreativitu v bode kontaktu ľudí a strojov. Anadol berie dáta, ktoré okolo nás prúdia, ako primárny materiál a neurónovú sieť počítačov ako spolupracovníka, ponúka nám radikálne vizualizácie našich digitalizovaných spomienok a rozširuje možnosti naratívov, architektúry a tela v pohybe. Dátové sochy umelej inteligencie, živé audio/vizuálne inscenácie a pohlcujúce inštalácie od Anadola majú mnoho podôb, pričom nás povzbudzujú, aby sme prehodnotili naše zapojenie sa do fyzického sveta, jeho časových a priestorových rozmerov a tvorivého potenciálu strojov. Viac na refikanadol.com
Cieľom projektu Košice 2.0, financovaného z prostriedkov EÚ v rámci programu UIA, je zvýšiť well-being občanov zlepšením kvality služieb poskytovaných mestom Košice. Inštalácie mediálneho umenia, ktoré predstavujú rozličné dáta popisujúce rôzne fenomény mestského prostredia, sú interpretované umeleckým spôsobom a využívané v rámci projektu ako osvetové a komunikačné kanály na zapojenie občanov do tém ako klimatická zmena, odolnosť, komunity, well-being a iné. V tomto rámci Ars Electronica predstaví mediálnu umeleckú inštaláciu Refika Anadola Winds of Košice, ktorá bude uvedená v rámci Košice 2.0 ako program festivalu Art &Tech Days a publiku bude k dispozícii vo Východoslovenskej galérii v Košiciach v období jedného roka.
Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Netradičný workshop zameraný na rozvoj hudobnej kreativity pre deti v základoškolskom veku ponúka...
Netradičný workshop zameraný na rozvoj hudobnej kreativity pre deti v základoškolskom veku ponúka súčasnejšiu a pútavejšiu alternatívu k dnes zaužívaným spôsobom výučby hudobnej výchovy na školách. Namiesto pasívnej posluchovej formy a memorovania skladieb, dáva deťom možnosť tvoriť a učiť sa tak hudbe prostredníctvom jej vytvárania.
V prípade workshopu kreatívneho programovania hudby sa nástrojom stáva Sonic Pi, ktorý je voľne dostupný pod licenciou opensource. Sonic Pi vznikol na univerzite v Cambridge ako reakcia na nové pravidlá vzdelávania vo Veľkej Británii, kde je od roku 2014 povinnou súčasťou školských osnov programovanie, zručnosť, ktorú musia aspoň v základoch ovládnuť všetci žiaci. Tento proces otvoril dvere inovatívnym formám spojenej výučby programovania a hudby, pretože práve v tejto oblasti je takáto synergia prirodzená a pre deti pútavá. Umožňuje im pracovať s nástrojom, s ktorým dnes väčšina detí narába celkom prirodzene – počítačom. Pomocou SonicPi je možné v krátkom čase deti hravou formou uviesť do širokých možnosti práce so zvukom a jeho organizáciou, čo ďalej podnecuje ich vlastný prirodzený záujem.
Workshop kreatívneho programovania hudby je vhodný pre úplných začiatočníkov, ale aj pre deti, ktoré už majú s hudbou skúsenosti. Deti dokážu jednoducho v priebehu niekoľkých hodín skomponovať prvú vlastnú skladbu a naučia sa základné princípy hudobnej kompozície. Workshop v deťoch hravou formou posilňuje záujem o hudbu a rozvíja ich prirodzené vlohy.
Workshop bude prebiehať s jednou skupinou prihlásených detí. Na záver bude prezentácia prác pre rodičov a pozvaných kamarátov.
Fero Király (1979) je umelec a pedagóg. Zaoberá sa umeleckými projektmi s presahom do performance, soundartu a zvukových inštalácií, interpretáciam súčasnej hudby, vývojom vlastných audiovizuálnych nástrojov, ako aj edukačnými projektmi v oblasti hudby, multimédií a kreatívneho programovania. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastné digitálne nástroje a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami s viacdisciplinárnym zameraním. Je odborným asistentom na VŠVU a popri tom spoločne s Evou Vozárovou vedú občianske združenie ooo, ktoré je hlavnou platformou pre tieto aktivity, medzi ktorými vyniká intermediálne medzinárodné podujatie JAMA, ktoré organizujú od roku 2019.
Workshop je súčasťou projektu ooo_2022, ktorý z verejných zdrojov ako hlavný partner podporil Fond na podporu umenia.
Second Sun Na obežnú dráhu bol vypustený satelit s obrovským zrkadlom, ktorého účelom je osvetľov...
Second Sun
Na obežnú dráhu bol vypustený satelit s obrovským zrkadlom, ktorého účelom je osvetľovať nočné Košice pomocou odrazu slnečných lúčov. Tým je nočná tma úplne zničená a vzniká trvalý deň.
Za ambicióznym plánom stojí miestny vedec a podnikateľ, ktorý v revolučnom projekte vidí možnosť energetickej úspory, ekologickej zodpovednost, alei i príležitosť pritiahnutia pozornosti celého sveta. Projekt vyvolal záujem miestneho starostu, ktorý vyhlásil lokálne referendum. To skončilo podporou. Tesnou. Zďaleka nie všetci súhlasili. Najhlasnejším odporcom je ekologická aktivistka, ktorá projekt kritizuje kvôli narušeniu biologických rytmov zvierat, ľudí a vzniku ďalších neblahých efektov. Spoločne so skupinou aktivistov vytvorila občiansku iniciatívu, ktorá sa snaží osvetľovaniu Košíc z vesmíru zabrániť. Objavili sa aj prípady ochorení spôsobené permanentným vystavovaním sa na slnečnom svetle. Ide tak o revolučnú inováciu šetriacu peniaze a prírodu alebo megalomanský nezmysel, ktorý prináša popri vysokých nákladoch aj negatívne dôsledky na zdravie? Spor pokračuje vo svetle tzv. druhého Slnka.
Multimediálna inštalácia / multimedia instalation
Nikola Ivanov (CZ), Pau Saiz Soler (ES)
Nikola Ivanov (*1990) je umelec žijúci v Prahe. Venuje sa predovšetkým fotografii, videu a grafickému designu. Vo svojej tvorbe sa zaoberá problematikou časovosti, historickej pamäte, biopolitiky a veľmi často sa inšpiruje spoločenskými vedami. V súčasnej dobe študuje v doktorandskom programe na Vysokej škole umeleckopriemyselnej.
Pau Saiz Soler je dizajnér z Barcelony. Vyštudoval Eina Escola d’Art I Disseny UAB a pracoval ako priemyselný dizajnér. Po ukončení štúdia Master of Space a komunikácie z HEAD Geneva stelesnil audiovizuálnu prax, ktorá ho priviedla k práci na filmoch a priestoroch.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest...
City to City je spoločné úsilie členských miest klastra mediálneho umenia Siete kreatívnych miest UNESCO vyjadriť svoj záväzok o dôležitosti spolupráce a podpory umenia a kreativity ako hlavnej sily trvalo udržateľného rozvoja.
Projekt bol v roku 2020 navrhnutý s cieľom poskytnúť umelcom z týchto miest platformu pre online spoluprácu vo dvojiciach a spolutvorbu nového digitálneho umenia.
Hlavnou myšlienkou je propagovať excelentnosť praxe v mediálnom umení, zdieľať vedomosti a zručnosti, povzbudzovať verejnosť a iných odborníkov, aby sa zapojili do kreatívnych postupov, podporovať rozvoj sektora a zviditeľňovať prácu kreatívnych miest UNESCO.
Spoločne sa do spolupráce zapája 14 miest: Austin (USA), Braga (Portugalsko), Cali (Kolumbia), Čchang-ša (Čína), Dakar (Senegal), Enghhien-les-Bains (Francúzsko), Guadalajara (Mexiko), Gwangju (Južná Kórea), Karlsruhe (Nemecko), Sapporo (Japonsko), Toronto (Kanada), Viborg (Dánsko), Košice (Slovensko) a York (Veľká Británia).
Výstava sa na tohtoročnom Art & Tech Days zameria na diela slovenských umelcov, ktorí boli súčasťou spolupráce pri produkcii umeleckých diel.
Reminiscence path, 2020
Umelci: Beáta Kolbašovská (Košice), Junichi Oguro (Saporro)
Téma: Human Responsibility
Umelecké dielo je založené na dátovom sledovaní skúseností ľudí počas pandémie. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť audiovizuálnu inštaláciu využívajúcu dáta, ktoré odrážajú životy ľudí počas pandémie COVID-19. V časoch, keď nebolo možné cestovať, umožnila online spolupráca umelcov naprieč kontinentmi prekonať geografickú vzdialenosť dvoch miest aspoň vo virtuálnej podobe.
Umelci zbierali informácie o chodníkoch pre chodcov a cyklistov v oboch mestách pomocou GPS dát získaných z rôznych aplikácií a topografických máp. Vďaka digitálnej technológii získali priamy prístup do našej pamäte. Slovo „cesta“ nesie zmysel života a cesty. Čo si pomyslíme, keď sa na toto dielo pozrieme o niekoľko rokov? Kam sme šli počas lockdownu? Kde sme sa cítili bezpečne? Kde mohla naša myseľ dýchať?
PlaceHolder, 2021
Umelci: Ivana Durkáčová (Košice), Lucian Rodriguez Arredondo (Guadalajara)
Téma: Play!
PlaceHolder je webová experimentálna skúsenosť, ktorá využíva terénne dáta a zvuky z centra miest Guadalajara a Košice na vytvorenie viacúrovňového bludiska, preskúmanie konceptov globalizácie a simulovanej reality. Pozýva používateľa, aby hravým spôsobom preskúmal prostredie otvoreného sveta s rôznymi výsledkami v závislosti od rozhodnutí, ktoré urobil počas putovania. PlaceHolder je virtuálny priestor, do ktorého sa dostanete po stlačení PLAY. PlaceHolder predstavuje mesto, ktoré v skutočnosti neponúka žiadne podstatné informácie, a preto ho treba vyplniť tými skutočnými. Zdrojom týchto informácií sú návštevníci virtuálneho priestoru.
Born & Raised, 2022
Umelci: Mišo Hudák (Košice), Faiza Kracheni (Austin)
Téma: Behavioural Change
Dvaja umelci prostredníctvom svojich diel uvažujú o tom, aké zmeny prinášajú technológie do nášho chápania morálnych, sociálnych a politických činov. Ako to ovplyvňuje samotné konanie, vnímanie aktivity, horizont vnímaných možností – čo je možné, morálne alebo žiadúce, aké sa od nás očakáva správanie, interakcia a zapojenie sa do našich životov a životov našich komunít – kvôli technológiám a cez technológie?
Ich práca sa zameriava na pamäť ľudí a miest a na medzery a obmedzenia, ktoré teraz vytvára vzrastajúca sila technológií.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Spolupráca týchto umelcov bola realizovaná v rámci projektu Virtuálne medzinárodné spolupráce v KKP, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
ZMENA PROGRAMU Z technických príčin sa plánovaná vernisáž výstavy Winds of Košice: AI data painti...
Vernisáž 24.11. o 19:00
Winds of Košice. Dátová maľba je site-specific dielo, ktoré na digitálnom plátne premieňa neviditeľné vzorce vetra v Košiciach a okolí na sériu poetických dátových malieb. Použitím jednoročného súboru údajov zozbieraných z Košíc, Refik Anadol používa vlastný softvér na čítanie, analýzu a vizualizáciu rýchlosti, smeru a nárazov vetra spolu s časom a teplotou v 20-sekundových intervaloch počas celého roka.
Refik Anadol (1985, Istanbul, Turecko) je mediálny umelec, režisér a priekopník v estetike dát a umelej inteligencie. Jeho práca hľadá kreativitu v bode kontaktu ľudí a strojov. Anadol berie dáta, ktoré okolo nás prúdia, ako primárny materiál a neurónovú sieť počítačov ako spolupracovníka, ponúka nám radikálne vizualizácie našich digitalizovaných spomienok a rozširuje možnosti naratívov, architektúry a tela v pohybe. Dátové sochy umelej inteligencie, živé audio/vizuálne inscenácie a pohlcujúce inštalácie od Anadola majú mnoho podôb, pričom nás povzbudzujú, aby sme prehodnotili naše zapojenie sa do fyzického sveta, jeho časových a priestorových rozmerov a tvorivého potenciálu strojov. Viac na refikanadol.com
Cieľom projektu Košice 2.0, financovaného z prostriedkov EÚ v rámci programu UIA, je zvýšiť well-being občanov zlepšením kvality služieb poskytovaných mestom Košice. Inštalácie mediálneho umenia, ktoré predstavujú rozličné dáta popisujúce rôzne fenomény mestského prostredia, sú interpretované umeleckým spôsobom a využívané v rámci projektu ako osvetové a komunikačné kanály na zapojenie občanov do tém ako klimatická zmena, odolnosť, komunity, well-being a iné. V tomto rámci Ars Electronica predstaví mediálnu umeleckú inštaláciu Refika Anadola Winds of Košice, ktorá bude uvedená v rámci Košice 2.0 ako program festivalu Art &Tech Days a publiku bude k dispozícii vo Východoslovenskej galérii v Košiciach v období jedného roka.
Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation Ezra Šimek (DE) Vernisáž / opening Nepravideln...
Multimediálna inštalácia / Multimedia installation
Ezra Šimek (DE)
Vernisáž / opening
Nepravidelná, trochu výstredná, mierne dezorientujúca, zvláštna, dalo by sa povedať: queer cesta sa odohráva medzi týmito troma piliermi. Cesta zo starého opusteného baníckeho mesta starých čias, drsných čias, teraz tak zromantizovaného Divokého západu, vedúca do rave klubu, alebo to bolo naopak? Osvetlenie je západom slnka nad testosterónom. Prostredie je neisto bizarné – či už ide o laboratórium alebo stodolu. Príbeh o stretnutí rôznych postáv v jednom tele. Vaša moderátorka denných správ. Vaša učiteľka rodovej inklúzie a sexuálnej výchovy. Váš nežný bezpohlavný cestovateľ. Váš starý baník. Tvoj kovboj. A niekde v diaľke vaša čarodejnica. Všetky vaše, no žiadne nie sú na dosah a aj keby áno, nemáte na ne žiadne právo. Môžete len počúvať. Učiť sa, Preučiť sa. Prepustiť. Kritizovať. Nechať tak. Spievať spolu. Zapojiť sa do boja.
Šou „You May Say I’m a Dreamer but I’m Actually Dissociating“ spája novovytvorenú naratívnu líniu prostredníctvom tvorby Ezry Šimek. Vzdelávací charakter ich starších diel zameraných na trans* poznanie 101 sa stretáva s poetickou abstrakciou a výskumom marginalizovaných komunít v najnovšej filmovej trilógii skúmajúcej a osvojujúcej si archetypy z populárnej kultúry, konkrétne postavy Kovboja a čarodejnice. Mäkké tkanivo viažuce diela kĺže po rôznych spoločenských, naučených a zakódovaných normách týkajúcich sa rodovej binarity a internalizovanej trans* nenávisti a násilia, nehovoriac o homofóbii tak zakorenenej v miestnej kultúre a politike.
Ezra Šimek po absolvovaní Fotografie (Štúdio novej estetiky, Filmová a televízna fakulta, Akadémia muzických umení v Prahe) pokračujú v štúdiu v TransArts na Univerzite aplikovaného umenia vo Viedni, diplomových štúdiách v Ateliéri digitálnych médií a pohyblivého obrazu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, ako aj v štúdiu teórie súčasného umenia na Vysokej škole výtvarného umenia a designu v Bratislave. V ich práci sa Ezra primárne venujú politikám queer identity a citlivosti jazyka prezentovanej prostredníctvom rôznych dobovo orientovaných médií (film, performatívna prednáška, počítačové hra) alebo site-responzívnym inštaláciám, zvukovým dielam a písaniu. Skúmajú rod ako spoločenský konštrukt porovnateľný s mytológiou, ktorá sa pokúša vytvoriť fiktívnejšie naratívy a posilniť synergiu medzi rôznymi roztrieštenými realitami našej doby a fantáziou, a vytvoriť tak novú inkluzívnu a špekulatívnu realitu.
Ich tvorba bola prezentovaná na českej výtvarnej scéne v Národnej galérii v Prahe (2022), Galérii hlavného mesta Prahy (2022), či Svetova 1 (2022), v zahraničí napríklad v Múzeu súčasného umenia Záhreb (2022), Kunsthalle Viedeň (2022) a Haus Wien, Viedeň (2021). Sú držiteľmi Ceny Jindřicha Chalupeckého 2022.
Podujatie sa koná v spolupráci s projektom Košice 2.0, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom iniciatívy Mestské inovačné opatrenia.